István Juhász

Professor István Juhász (1915-1984) was een internationaal in hoog aanzien staand hoogleraar kerkgeschiedenis aan het toenmalige “Verenigd Protestants Theologisch Instituut met universitaire graad” van Cluj/Kolozsvár en Sibiu/Hermannstadt.

Ondanks de toenmalige onderdrukking van staatswege is het hem gelukt de ontwikkeling van de theologische hogeschool en van de studenten te bevorderen, mede door het onderhouden van internationale oecumenische contacten.

Historisch

Bij het feest ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Theologisch Instituut in Cluj in oktober 1995 is de oprichting van de professor I. Juhász Stichting bekendgemaakt. Dit gebaar werd als een bevestiging van de eeuwenlange verbondenheid van de Hongaarse en Nederlandse kerken der Reformatie ontvangen. Als voorzitter van de professor I. Juhász Stichting spreek ik de hoop uit dat u ons doel wilt ondersteunen.

Namens het Stichtingsbestuur,

dr. János Hermán Mostert, Zwolle (voorzitter)

jhermanm@gmail.com